پلی پروپیلن

تولید کامپاند ABS

تولید کامپاند ABS

آکریلونیتریل بوتادین استایرن )کامپاند (ABS نوعی پلیمر (رزین) ترموپلاستیک مهندسی می‌باشد که از پلیمریزاسیون سه نوع مونومر استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین حاصل می‌شود. این پلیمر به‌عنوان یک ترموپلاستیک آمورف نیز شناخته می‌شود.

اجزای سازنده‌ی کامپاند ABS

1. Styrene: استایرن باعث براقی سطوح (صیقلی شدن) و غیر قابل نفوذ بودن پلاستیک می‌شود و از شکل‌پذیری بهتری بره‌مند است. مقدار قابل استفاده از آن 40 الی 60 درصد عنوان شده‌است.
2. Butadiene: پلی بوتادین در افزایش سختی و مقاومت ضربه‌ای در دماهای پایین نقش بسزایی دارد و می‌توان به اندازه 5 الی 30 درصد از آن را بکار گرفت.
3. Acrylonitrile: اکریلونیتریل جهت افزایش استحکام و مقاومت در برابر واکنش‌های شیمیایی و حرارت باید در ساخت کامپاند ABS استفاده شود و 15 الی 35 درصد از اجزای ABS را می‌تواند تشکیل دهد.

از این سه نوع مونومر در تهیه پلیمرهای متنوع با خواص منحصر بفرد می‌توان در نسبت‌های مختلف استفاده کرد و از طریق روش‌هایی مثل کوپلیمریزاسیون الحاقی و مخلوط فیزیکی می‌توان آن‌هارا پلیمریزه کرده و در ساخت کامپاند ABS بکار برد.
برای افزایش مقاومت در برابر ضربه‌ی محصول می‌توان نسبت پلی بوتادین در مقابل استایرن و همچنین آکریلونیتریل را ارتقا داد. ضمن اینکه افزایش این نسبت با تغییر در سایر خواص همراه خواهد بود پس بهتر است در تغییر نسبت‌ها دقت لازم را داشت. همچنین با استفاده از این عمل انواع مختلف کامپاند ABS قابل تهیه خواهد بود.

کامپاند ABS

تولیدکننده کامپاند ABS کامپاند abs صادراتی

ویژگی‌های کامپاند ABS

1. دارای استحکام و ضربه‌پذیری بالا در دمای پایین
2. ارزان و مقرون بصرفه
3. برخورداری از عایق بندی مناسب
4. جوش پذیری و اتصال آسان
5. مقاوم در برابر سایش وکرنش
6. ثبات بالا در ابعاد و اندازه‌ها و قابلیت پایداری بیشتر در گذشت زمان
7. مقاومت قابل قبول در برابر مواد شیمیایی و خورنده ( اسید و قلیا )
8. شکل پذیری آسان و مقاومت کششی زیاد
9. تولید گاز خنثی موقع سوختن
10. دارای مقاومت نسبتا متوسط در برابر هیدروکربن‌های آلیفاتیک و مقاومت ضعیف مقابل هیدروکربن‌های معطر و هالوژنه، الکل
11. سبک وزن
12. نسبت به شعله حساس
13. تغییر خواص و رنگ در برابر اشعه خورشید
14. جذب رطوبت نسبتا بالا

مشاهده  کامپاند پلیمری چیست؟

کاربرد های کامپاند abs

۱. استفاده در فرآیندهای تولید قالب تزریقی یا چاپ سه بعدی
2. کاربرد در غلطک ها
3. محفظه ها و پوشش‌ها
4. کارکرد مناسب در اجزای بدنه و نگهدارنده‌ها
5. قابل استفاده در اجزای ماشین و ماشین‌کاری
6. ساخت مدل‌های اولیه‌ی نمونه‌ها
7. جوشکاری
8. کارکرد مناسب در آبکاری
9. پنل‌های ابزار و کنترل
10. قابل استفاده در محفظه‌های پردازنده مواد غذایی، جاروبرقی و …
11. لوله‌ها و اتصالات آن (بدون زنگ زدگی و خوردگی)
12. لاستیک یخچال و فریزر
13. اجزای کمربند ایمنی، داشبورد، پشت صندلی و آلیاژهای پلاستیکی و قطعات تزئینی داخلی خودرو
14. دستگیره‌ی درب
15. تولید صفحه کلید کامپیوتر و اسباب بازی‌های پلاستیکی و لِگو
16. محافظ پلاستیکی برای پریزهای دیواری و ابزارهای برقی
17. کالاهای خانگی و ظروف آشپزخانه
18. صنعت ساختمان
19. آلات موسیقی
20. فکس و چاپگر
21. سیستم لوله‌های زه‌کشی

 

کامپاندKR-Y3 ABS

ویژگی‌های کامپاند ABS

• شکل پذیری بالا
• دارای خاصیت دی الکتریک
• مقاومت کششی مناسب
• مقاومت قابل قبول در برابر واکنش‌های شیمیایی
• قابلیت ماشین کاری
• مقاومت حرارتی بالا
• مقاوم در برابر ضربه، ساییدگی و خراشیدگی
• شامل سطح بسیار سخت
• قیمت مقرون بصرفه
• شفاف و درخشان
• قابلیت ترکیب شدن با سایر پلیمرها
• فرایند پذیری خوب

کامپاند ABS با استاندارد بین المللی و کیفیت عالی در شرکت کارینا پلیمر تولید و در صورت سفارش سازی در دیتاشیت مخصوص متناسب با محصولات و قطعات پلاستیکی تولید می شود.

3 روش پلیمریزاسیون جهت تولید کامپاند ای بی اس:

1. روش امولسیون (Emulsion process) :

در این نوع ماده حاصله، لاتکس گرافت سرشار از بوتادین مثل لاتکس پلی بوتادین می‌باشد و بعدا با کوپلیمر استایرن – اکریلونیتریل که به روش امولسیونی و یا تعلیقی تولید شده‌است، منعقد خواهد شد.

مشاهده  پلی پروپیلن گرید اکستروژن

2. فرآیند پیوسته یا توده ای: (Continuous mass or bulk process)

استفاده از این روش طی سال‌های اخیر رو به افزایش است. در این فرآیند پلیمریزاسیون در مخلوطی از پلیمر و مونومر صورت می‌گیرد. قبل از پلیمریزاسیون، بوتادین در یک راکتور پیوسته در مخلوطی از استایرن اکریلونیتریل آغازگر و حلال حل می‌شود. سپس به زنجیره‌ای از راکتورهای پلیمریزاسیون پیوسته دارای همزن منتقل می‌شود.

3. فرآیند سوسپانسیون (Suspension process) :

استفاده از این روش رایج نبوده و از انحلال بوتادین در استایرن و با مخلوط استایرن و اکریلونیتریل در یک راکتور پلیمریزاسیون بدست می‌آید. سپس ترکیبات به یک راکتور سوسپانسیونی حاوی آب فرستاده شده و در نهایت دوغاب حاصل با نیروی گزیر از مرکز و فرآیند خشک کردن، جداسازی خواهد شد.

چهار واحد مورد نیاز برای تولید کامپاند ABS :

1. واحد تولید PBL : واحد تولید پلی بوتادین لاتکس

محصول بدست آمده در این واحد، ماده اولیه‌ی مورد استفاده در واحد G-ABS می‌باشد. تولید این ماده ناپیوسته بوده و در حدود 40 ساعت زمان می‌برد. پلیمرازیسیون آن به روش امولیسیونی انجام می‌شود. مواد اولیه بکار رفته در این واحد؛ مونومر 1و3-بوتادین، عامل امولسیون کننده، الکترولیت، عامل انتقال زنجیر، آغازگر، آنتی فوم و عامل پایدار کننده لاتکس می‌باشند.

2. واحد تولید G-ABS : واحد تولید گرافت آکریلونیتریل بوتادین استایرن

گرافت آکریلونیتریل بوتادین استایرن تولیدی در این واحد به روش پلیمریزاسیون امولسیونی و به صورت پیوسته در یک راکتور انجام می‌گیرد. در پایان این مرحله، انعقاد سازی، شستشو و خشک کردن تا رسیدن به رطوبت یک درصد ادامه دارد. سپس پودر تولید شده در واحد G-ABS به قسمت کامپاندینگ برای میکس آن با پودر SAN منتقل می‌شود.

مشاهده  کامپاند مهندسی پلی پروپیلن
3. واحد تولید SAN : واحد تولید کوپلیمر استایرن – آکریلونیتریل به روش پلیمریزاسیون سوسپانسیونی

در این مرحله از تولید کامپاند ABS، گریدهای مختلف SAN باتوجه به مقدار مونومر و مواد افزودنی حاصل می‌شوند. مواد قابل استفاده در این واحد، استایرن و آکریلونیتریل با نسبت 3 به 1 می‌باشد. برای تهیه گریدهای مقاوم به حرارت در عوض استایرن از آلفا متیل استایرن استفاده می‌شود. زمان پلیمریزاسیون از 9 الی 35 ساعت نسبت به نوع گرید تولیدی متفاوت است.

4. واحد کامپاندیگ

در واحد کامپاندیگ، کامپاند ABSدر نسبت‌های مختلفی از G-ABS و SAN تولید می‌شود. این واحد دارای بخش‌های توزین G-ABS و SAN ، مخلوط مواد اولیه، مواد افزودنی و رنگ دهنده‌ها در اکسترودر می‌باشد و در نهایت محصول بدست آمده بسته‌بندی خواهد شد.

تولید کامپاند ABS

نتیجه:

ظرفیت تولید مطرح شده‌ی کامپاندABS در جهان، ۱۱.۶ میلیون تن در سال می‌باشد که ۸۰% آن فعال است و سالانه ۹.۳ میلیون تن ABS تولید می‌شود. منطقه شمال شرق آسیا از بزرگترین تولیدکننده و مصرف کنندگان کامپاند ABS در دنیا محسوب می‌شود. کشور چین با سهم ۳۷ درصدی بیشترین ظرفیت تولید کامپاند ABS را به نام خود ثبت کرده‌است و با سهم ۵۷ درصدی، بزرگترین مصرف‌کننده‌ی کامپاند ABS در جهان بشمار می‌رود.
بزرگترین و مهمترین شرکت تولیدکننده‌ی کامپاند ABS در دنیا، Chi Mei نام دارد که یک شرکت تایوانی بوده و ۷% ظرفیت تولیدی دنیا را به خود اختصاص داده‌است.
قسمت اعظمی از مصرف ABS به صنعت لوازم خانگی مربوط می‌شود. پس از آن صنایع الکترونیک، حمل و نقل و ساختمان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کامپاند ABS بعنوان پلاستیکی ایمن از لحاظ ساختاری دارای مقاومت بالایی است که مقرون بصرفه نیز می‌باشد. از این رو یک کامپاند اقتصادی برای مصرف در صنعت‌های مختلف بکار می‌رود.

 

جهت سفارش انواع کامپاند از شرکت کارینا مشاوره بگیرید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *