پلی پروپیلن

پلی پروپیلن گرید اکستروژن

یکی از روش‌هایی که فرایند تولید محصولات پلاستیکی بوسیله‌ی آن قابل اجرا است، گرید اکستروژن می‌باشد که با جلو راندن مواد از دای و دهانه‌ توصیف می‌شود تا به اشکال متنوع بتوان محصول مورد نظر را ساخت. تولید محصولات پلاستیکی نیازمند دستگاهی بنام اکسترودر است تا بتوان توسط پلی پروپیلن گرید اکستروژن، شکل دهی محصولات پلیمری را انجام داد.

طریقه‌ی اکستروژن یک ماده ترموپلاستیک:
1. مواد توسط دستگاه اکسترودر تحت حرارت قرار می‌گیرند تا کاملا نرم شده و برای شکل دهی آماده باشند.
2. فرایند نرم شدن به نام‌های Plastication و یا Thermal Softening نیز شناخته شده‌است.
3. مهم‌ترین دستگاه اکسترودر، تک پیچه نام دارد که دارای یک دای بوده و محصولات را به اشکال متفاوت شکل می‌دهد.
4. بطور خلاصه روند شکل دهی در اکسترودر به شرح زیر است:
I. انتقال مواد جامد بصورت گرانول از قیف به مارپیچ دوار
II. شروع شدن فرایند فشردگی مواد جامد
III. ذوب شدن تدریجی در قسمت پایین برل
IV. آغاز اختلاط
V. پمپ مواد مذاب مخلوط شده توسط اکسترودر از میان دای موجود در انتهای اکسترودر

پلی پروپیلن گرید اکستروژن

پلی پروپیلن گرید اکستروژن

محصولاتی که با گرید اکستروژن قابل تولید هستند:

1. فیلم دمشی
2. لوله و اتصالات آن
3. سیم و کابل
4. پروفیل‌ها
5. ورق
6. انواع کامپاندها
7. پوشش دهی کاغذ و فلز با پلاستیک تولید شده در طی فرایند اکستروژن

دو گرید اصلی پلی پروپیلن که برای محصولات اکستروژن پلاستیک استفاده می‌شود:

  1. هموپلیمر : هموپلیمر کاربردی‌ترین گرید پلی پروپیلن است چراکه یک پلاستیک محکم و سفت را بوجود می‌آورد که می تواند جوش داده شود و به آن اجازه می‌دهد در بسیاری از ساختارها گنجانده شود همچنین دارای خواص شیمیایی خوب و مقاومت مناسب در برابر خوردگی می‌باشد.
  2. کوپلیمر : نوع دیگر که اغلب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی پروپیلن کوپلیمر است که کمی نرم‌تر و انعطاف پذیرتر از هموپلیمر است، با این حال سختی و استحکام قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد. ضربه پذیر و مقاومت در برابر تنش بهتری دارد. کوپلیمر برای استفاده در دماهای پایین‌تر از سایر مواد پلی پروپیلن انتخاب مناسب‌تری است.

کاربرد پلی پروپیلن گرید اکستروژن

2 دلیل اساسی که اثبات می‌کنند پلی پروپیلن بهترین ماده برای اکستروژن پلاستیک است:

1. مقاومت در برابر حرارت:

پلی پروپیلن در مقایسه با سایر پلاستیک‌ها، نسبتا در برابر گرما مقاوم است. پلی پروپیلن با ارائه‌ی نقطه ذوب بالاتر، انتخاب مناسبی برای ساخت اقلامی است که به مقاومت در برابر حرارت نیازمند هستند، بعنوان مثال: قطعات الکتریکی، انتقال مایعات یا گازها.
مقاومت شیمیایی پلی پروپیلن در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، به ویژه آن‌هایی که اسیدی یا قلیایی هستند، در بالاترین حد خود است که این ویژگی آن را در تولید لوله‌ی با کیفیت مناسب برای آزمایشگاه‌ها و مصارف صنعتی تبدیل کرده‌است. لوله‌های پلی پروپیلن نیز معمولا به اندازه‌ی کافی استحکام دارند تا در برابر خوردگی محافظت شوند.
پلی پروپیلن می‌تواند در برابر خمش یا تنش شکل خود را به خوبی حفظ کند. این باعث می‌شود که برای لولاهای پلاستیکی مانند آن‌هایی که روی درب بطری‌های فشرده یا جعبه‌های پلاستیکی استفاده می‌شوند، گزینه‌ی مناسبی باشد.

مشاهده  مقایسه‌ی کامپاند پلی پروپیلن با کامپاند پلی اتیلن
2. خاصیت قابل تنظیم:

پلی پروپیلن می‌تواند یک ماده بسیار قابل تنظیم را ارائه دهد، زیرا لوله‌ها را می‌توان در رنگ‌های ثابت، چندین رنگ، شفاف یا مات بسته به کاربرد مورد نظر تولید کرد.
مقرون به صرفه بودن پلی پروپیلن، آن را در طیف گسترده‌ای از کاربردها قابل استفاده کرده‌است. البته پلی پروپیلن بعنوان یکی از گزینه‌های پلاستیکی کم هزینه برای اکستروژن بشمار می‌رود. علاوه بر آن، پلاستیک‌های پلی پروپیلن قابل بازیافت هستند که امکان استفاده مجدد از مواد را فراهم می‌کند و کارایی آن را بطور چشمگیری افزایش می‌دهد.

کامپاند پلی پروپیلن گرید اکستروژن KR-CRG3

ویژگی‌های کامپاند پلی پروپیلن:

• قابل بازیافت
• دقت ابعادی قابل قبول
• قالب‌گیری آسان
• استحکام خمشی بالا
• انعطاف پذیر
• عایق الکتریکی
• بسیار سبک وزن
• دارای ضریب اصطکاک بالا
• مقاوم به ضربه و ساییدگی
• مقاوم در برابر انواع تنش‌های محیطی
• قابل استفاده به صورت آلیاژ با انواع پلیمر
• مقاومت مناسب در برابر جذب رطوبت و یخ‌زدگی
• ماده‌ای همه کاره
• جریان مناسب به دلیل ویسکوزیته مذاب بسیار پایین
• مقاومت قابل قبول در برابر مواد شیمیایی

کامپاند پلی پروپیلن گرید اکستروژن بصورت استاندارد و تاییده آنالیز صادراتی SGS با دیتاشیت سفارشی توسط شرکت کارینا پلیمر تولید می شود.

اکستروژن لوله پلی پروپیلن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

1. اکستروژن لوله پلاستیک‌های پلی پروپیلن در انواع کاربردها ارائه می‌شود و پروفیل‌ها یا لوله‌ها را می‌توان بر اساس نیاز مشتری، سفارشی سازی کرد.
2. لوله‌های پلی پروپیلن می‌توانند به عنوان اجزای ماشین‌ها، قسمت‌هایی از پنجره‌ها یا درب‌ها، تجهیزات کشاورزی، قطعات اسباب بازی‌ها و لوله‌های درجه یک در کارخانجات صنایع غذایی استفاده شوند.

مشاهده  انواع کامپاند پلی پروپیلن

اگر فکر میکنید اکستروژن به ایجاد محصول موردنیاز شما کمک می‌کند بایستی در مورد فرایند اکستروژن پلی پروپیلن مطالعه‌ی کافی داشته باشید تا بتوانید با اطمینان کامل، ساخت محصولات خود را بوسیله‌ی آن انجام دهید.

نتیجه:

با توجه به شکل دهی قالب‌های محصولات پلیمری توسط دستگاه اکسترودر می‌توان با پلی پروپیلن گرید اکستروژن انواع محصولات پلاستیکی دلخواه مشتری را تولید کرد. و می توانید با کارشناسان شرکت کارینا پلیمر مشاوره بگیرید.

جهت سفارش انواع کامپاند از شرکت کارینا مشاوره بگیرید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *